woensdag 29 juni 2011

Synopsis "Toeristenvallen en opstaan"

Aanleiding

Ik werkte jarenlang in de toeristische business en schopte het van simpele animator in een vakantieclub tot cruise director op een van de meest luxueuze en prestigieuze cruiseschepen ter wereld (Cunard). Een job die normaal niet weggelegd is voor een "Belgske", maar door keihard werken geraakte ik zover.

Nadat ik er uit gestapt was en als gewone toerist op reis ging, ondervond ik zelf hoe toeristen worden behandeld als een kudde koeien die gemolken moeten worden. Tijdens zo'n kuddereis naar Tenerife besloot ik dit boek te schrijven. De getuigenis van een toeristische pentito als het ware.

Drie thema's

Er zijn drie thema's of rode draden verweven in dit boek.

o De 'tourist traps' of 'toeristenvallen': hoe haalt de business maximaal rendement uit een toerist?

o Een blik achter de schermen van het toerisme: glamour, glitter, feestjes, seks …

o Een 'human interest'-aspect: mijn zoektocht naar eeuwige liefde in plaats van snelle seks.

Opbouw van het boek

De opbouw is als volgt:

o Een verklarende woordenlijst als een soort proloog. Niet zozeer informatief bedoeld, wel om een luchtige en humoristische toon te zetten. Een appetizer.

o Hoofdstuk 1: verslag van de reis met mijn gezin naar Tenerife. Het loopt al fout van in de luchthaven en in Tenerife erger ik me blauw. Tijdens deze reis besluit ik dit boek te schrijven over mijn 'verleden' in de toeristische business.

o Hoofdstukken 2 tot 8: chronologisch verhaal van mijn toeristisch verleden (van rugzakglobetrotter tot luxecruisedirecteur). Doorspekt met massa's anekdoten en waar gebeurde verhalen.

o Hoofdstuk 9: anekdoten en beschouwingen over seks en liefde te land, ter zee en in de lucht.

o Hoofdstuk 10: anekdoten en beschouwingen over de toeristische business.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten