dinsdag 28 juni 2011

Recensie "Toeristenvallen en opstaan".

Recensie “Toeristen(vallen en opstaan) door de Belgian Federation of Tourist Press.

Er zijn in ons land slechts zeer weinig autobiografische boeken geschreven van personen die hun carrière gemaakt hebben in de toeristische sector. Meestal is men van jongsaf door het toerisme gebeten. Dit is ook het geval met Bruggeling Wim Van Besien, die oorspronkelijk de wereld ontdekte als low budget rugzaktoerist (hij beschrijft vooral zijn Centraal-Amerikaanse ervaringen) en daarbij tal van problemen aan de lijve heeft ondervonden.

Met vallen en opstaan heeft hij zich kunnen opwerken van animator (= entertain to make money) in Spaanse en Griekse vakantieclubs tot C.D. (cruise director) van ‘s werelds meest luxueuze cruiseschepen, zoals de Vistafjord. Omwille van familiale omstandigheden kwam er echter een einde aan dat bijzonder boeiende maar ook zo opslorpende beroep, en is de auteur nu directeur van het succesvolle evenementenbureau Perfect+ in Brugge.

Dit boek leest men ongetwijfeld in één ruk uit… Iets wat mij toch maar zelden overkomt, tenzij onlangs met de alom geprezen Da Vinci Code. Deze autobiografie in 10 hoofdstukjes boeit van begin tot einde. Met een prettige en vlotte pen en doorspekt van de nodige ludiekjes leert men vele mooie plaatsen van de wereld kennen - veelal doorweven met historische gebeurtenissen die in ons geheugen zijn geprent - en maakt men uiteraard kennis met alle hoekjes van zo’n drijvend hotel als het cruiseschip.

Een ruimer publiek zal dit boek ook wel best spannend vinden, niet alleen omwille van het avontuur, maar zelfs van de regelrechte erotisch getinte ervaringswereld. Ook tal van clichés komen tot uiting: zoals dat van de oppervlakkige Amerikaanse pax (= passagiers) die denken dat de hele wereld aan hun voeten ligt, of van het ongedrag van de Duitse toeristen … en dat van de doorbrave Belgen. Ook commercialisatie (of business) in het toerisme en bij cruises in het bijzonder worden besproken, met nadruk op de toeristenvallen (= tourist traps).

Dit warme menselijke verhaal is uitgegeven door Activating in Brugge, telt 128 pagina’s en kost 12,50 €. Nu nog slechts te verkrijgen bij de auteur.

Prof. P.D.G.

Geen opmerkingen: